aranytulipan
 
 
 
 
 
 

"...Maradjon meg a bábszínház játéknak, s csak az nyúljon hozzá, aki lelkesedni tud érte, mert különben sohase jut túl a kezdet nehézségein."
(A.Tóth Sándor: Néhány szó a bábszínházról)

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

 

 

Rongy

Rongy, rongy,
te bolond.
Teveled meg mit csináljak?
Megcsinállak kócbabának,
kitömöm a hasadat,
bajuszod megfestem,
meghúzgálom a hajad,
így élünk mi, ketten!
(Gyurkovics Tibor)

 

 
Nézz körül itt, olvasgass!
 
Hangulatok

Minden lány egy kicsikét királylány,
minden Fiú kicsit hős lovag.
A Lány trónol Álomország trónján,
a Fiú képzel kardot és lovat.

(Fodor Ákos)

 
 
Híves László: Dramatugiai jegyzeteimből (részlet)

Azt hiszem, nem kérdés, hogy a szakirodalmat egy bábosnak, bábcsoport vezetőnek illik ismerni.

Begépeltem egy rövidke részt nektek a Báb Játék Bábjáték (Szerk.: Dr. Horváthné Fülep Éva) c. könyvből.

 

Híves László: Dramaturgiai jegyzeteimből (részlet)

„…Valaki írt egy játékot. Próbáljunk belebújni az ő bőrébe. Keressük meg a darab (a mese) belső logikáját, azt szedjük ízekre, alapos elemző munkával boncoljuk szét atomjaira. Hiszen minden valamire való darab, mese akarva vagy ösztönösen egy adott valóságból indul ki, ezt különböző oldalakról megvilágítva szétszedi, majd ismét összerakja. (Esetleg előtte még a feje tetejére is állítja…) Ezzel a  folyamattal érheti el a darab, hogy a közönség ne csupán megismerje az adott problémát (valóságot), hanem különböző hatások alá kerülve maga is részesévé váljék ennek a szétszedősdi-összerakósdi „játéknak” (amely valójában iszonyatosan komoly művelet). Sőt, a végén a közönség tisztán megértse – kinél-kinél ez a „megértés” több-kevesebb időt vesz igénye -, hogy mire ment ki a játék, milyen új ismeretekkel gyarapodott, vagy rájöjjön, hogy a meglévő ismeretei új megvilágításban, új keretek között kibővültek vagy megerősödtek.

A dramaturgiai munkának vagy egyfajta kegyetlensége. A darabbal szemben is, önmagunkkal szemben is. A kegyetlenségen nyughatatlanságot is érthetünk: nem nyugszom, amíg meg nem találom a mese, a darab logikáját. Ez a kegyetlenség kizárja a hazugságot (helyesebben: egy masszív mód arra, hogy kizárjuk). S ez nagyon jó dolog, mert a művészetekben sok mindent szabad csinálni – ha hitelesíteni tudjuk! – de hazudni és unalmasnak lenni – nem! Az említett nyughatatlansággal azt is elérhetjük, hogy rábukkanunk a darab hibáira, hiányosságaira. Gondolkodva elemezni, elemezve gondolkodni – ez alaptétel! Az esetleges hibák megtalálása után ne feltétlenül „kívülről próbáljunk javítani, hanem elsősorban a darab öntörvényein belül. Nagyon gyarló dramaturgiai (kritikusi) módszer, amely más darabot akar a meglévőből kitapsolni. Mindig a darabból, a meséből és írójából induljunk ki, ne a magunk képzelte világot, eszmét, történést kérjük tőle számon. Munkánk alapvető feladata, hogy a meglévő darab szellemiségéből kiindulva, mindig az adott darabon belül maradva, annak mondandójára, jellemeire, szituációira építve keressünk jobb és jobb megoldást ott, ahol megalapozott hiányérzetünk van.

A megalapozott hiányérzet kialakulhat úgy is, hogy a belső logikán látunk csorbákat, de úgy is, hogy gyakorlati szemmel olvasva fedezünk fel hiányosságokat. Minden drámai beteljesedés a színpadi előadás. A dramaturgnak (rendezőnek) látnia és hallania kell, amit olvas. A leírt szavaknak meg kell elevenednie előtte, a figuráknak mozogniuk kell, tehát mindennek, ami látvány és akusztika, fel kell idéződnie benne a darab olvasásakor!

A kegyetlenség itt is megkapja a maga feladatát. Érzelgősség nélkül meg kell nyirbálnunk a jeleneteket, ha gyakorlati tapasztalatunk azt kívánja, hogy játékkal, mozgással nem tudjuk ötvözni a dialógusokat. S ellenkezőleg: motiváltan ki kell bontanunk az elnagyolt részeket, ki kell „hegyezni” azt a szituációt, amely „elkent”, „piszkos”, meg kell pergetnünk ahol vontatott „nyögvenyelős” akció nélküli.

Hangsúlyozni kell, hogy mindezek dramaturgiai feladatok, a bennünk lévő dramaturg feladatai, a rendezőé azután jön! Akár más a rendező, akár mi vagyunk.

Menet közben persze sok minden más is kiderülhet; az is többek között, hogy az íróasztal mellett egyben-másnak tévedtünk, m ez semmi esetre sem ment fel senkit az alapos elemző, szétszedő-összerakó munka alól. Nem lehet kiállni a játékosok elé készületlenül, de még felületes felkészültséggel sem! A próbák közbeni rendezői improvizációk is – melyek lényeges összetevői a rendezésnek – csak nagyon tudatos alapkoncepció talaján hatékonyak, sikeresek, csak az alapkoncepció tudatában, annak jó „kezelésében” kerülhetjük el az öncélú improvizációkat, a drámai magot, a „lényeget” figyelmen kívül hagyó, sőt a figyelmet elterelő látszólag hatásos, de „minek”? ötleteket.

Akárhonnan nézzük is a dolgot, mindig egy adott darab a kiindulópont. A DARAB sugallja a bábok technikáját, formáját, anyagát, azaz az egész képzőművészeti megvalósítását, a muzsikát, a bábok mozgását, koreográfiáját, a színpad-technikai variációkat és így tovább. Olyan evidens ez, hogy banálisan hangzik. És mégis le kell írni, mert az a tapasztalat, hogy egy, ha nem több lépcsőfokot általában kihagyunk a játék színrevitelekor. A darab felületes elolvasása után (hogy enyhén fogalmazzunk) szinte azonnal nekiesünk bábokat, díszleteket „tervezni”, készíteni. Aztán, nosza: játsszunk! Fonák helyzet.

A bábjáték „mozgó képzőművészet”, hangzott régebben a tétel. Nagyon pontatlan fogalmazás! Így születnek rendszerint azok a jaj de szép bábok, artisztikus figurák, amelyeknek, ha van is közük a darabhoz (jobbik esetben) – csak éppen, mivel nem elemeztünk, nem sokat érnek egy előadásban, mert öncélúan szépek. Mennyi, de mennyi olyan előadást látunk, ahol az értékelésnél dicsérték a bábokat, ámde, ahogyan megtörténik a csoda, azaz életre kel a figura – bizony az előadás tempója lassú, ritmusa ötletszerű, nem világosan, élesek a konfliktusok, összemosódnak a jelenetek és hosszan lehetne sorolni a látott produkcióbeli hiányosságokat.

És mindezek miért?

Mert egyoldalúan a műhelymunkára koncentráltunk, aztán a többi következetlen, logikátlan, esetleges, végig nem gondold. De… De – a bábok szépek, a gyerekek aranyosak, ügyesek. Csak éppen – színház, bábszínház sehol. Márpedig színházi műfajjal van dolgunk (természetesen, ha ilyen igényű előadást óhajtunk produkálni, s most, e kereteken belül, végig erről van szó); nem iskolai módszerként „alkalmazzuk” a bábot, s nem is képzőművészeti kiállításra készülünk. Ez utóbbi esetben aggassuk ki a bábokat, tegyük vitrinbe, csodáljuk. De ha feltettük a paravánra, a holt anyag életre kel. S hogy ez megtörténhessék, ehhez dramaturgiai érzék, alapos, lelkiismeretes dramaturgiai munka szükségeltetik!”

 

(A folytatást elolvashatjátok a könyvben! )

 

 

 

 

Tanulni kell

Tanulni kell. A téli fákat.
Ahogyan talpig zúzmarásak.
Tanulni kell. A nyári felhőt.
A lobbanásnyi égi-erdőt.

Tanulni kell mézet, diót,
jegenyefát és űrhajót,
a hétfőt, keddet, pénteket,
a szavakat, mert édesek.

Tanulni kell magyarul és világul,
tanulni kell mindazt, ami kitárul,
ami világít, ami jel:
tanulni kell, szeretni kell.

(Nemes Nagy Ágnes)

"A képesség, hogy azt lássa az ember, amit a többiek nem látnak, sokkal fontosabb, mint látni azt, amit mindenki lát..." (Lewis Carroll: Alice csodaországban)

 

A képzelet sokkal fontosabb, mint a tudás.
(Albert Einstein)

 

 

 

 

 
Kincsek... Nektek :)
 
Szakmai anyagok
 
Figyelmetekbe ajánlom! Nem közvetlen bábos anyagok
 
 

Alicia Vikander - A legbiztosabb magyar forrásod az Oscar-díjas színésznõrõl! Képek, cikkek, hírek, minden egy helyen!    *****    -----Portálépítés és portáldíszítés kezdõknek és haladóknak! Rengetek leírás, JavaScriptek , CSS ,HTML kódok,Design!----    *****    Nem lehet saját lovad? Nevelj virtuálisan ITT! Nevelj, versenyezz, licitálj szebbnél szebb lovakra!    *****    SELENA GOMEZ MAGYARORSZÁG -A LEGINFORMÁLTABB ÉS LEGTARTALMASABB MAGYAR HONLAP AZ ÉNEKESNÕRÕL - SELENA GOMEZ MAGYARORSZÁG    *****    Ho-ho-hó! A Mikulás útra kész! Azaz... Hol a sapkája??? Ó jaj! Most mi lesz? Gyorsan gyertek a Mesetárba!    *****    Ha te is szereted az Arrow sikersorozat elbûvölõ házaspárját látogass el az ország egyetlen Olicity rajongói oldalára!    *****    Barbie - My Little Pony - Barbie - My Little Pony - Barbie - My Little Pony - Barbie - My Little Pony    *****    VIDEOJÁTÉK HONLAP! Retro játékoktól, a legújabbakig! Friss újdonság: Call of Duty: WWII és WoW: Battle for Azeroth!    *****    Kapható a VÖRÖS HÓ címû regény. Kaland és rejtély az örök fagy birodalmában. VÖRÖS HÓ. Részletek a weboldalon!    *****    Ho-ho-hó! A Mikulás útra kész! De hova lett a sapkája??? Ó jaj! Elmarad a Mikulás-nap??? Gyorsan gyertek a Mesetárba!    *****    Legfrissebb videojátékok, fõleg Warcraft és FPS játék hírek! Blog, Airsoft, Tech! Kattints ide!    *****    Furry Fandom | Antropomorf Állatok | Furry Fandom | Antropomorf Állatok | Furry Fandom | Antropomorf Állatok    *****    Hová bújnak a virágmanók, ha elered az õszi esõ? Nem találjátok ki? Nyuszi mama majd elárulja! Gyertek a Mesetárba!    *****    Nálam nincsenek AKCIÓK, minden elemzés BECSÜLET KASSZÁS, az oktatás pedig INGYENES! Keress oldalamon!    *****    Bavaria 42 2018ban is várunk szeretettel mindenkit egy felejthetetlen tengeri vitorlás túrára! Vitorlás tudás nem szükséges!! Bavaria 42    *****    SELENA GOMEZ MAGYARORSZÁG - HA ELSÕKÉZBÕL SZERETNÉL INFORMÁLÓDNI, AKKOR ITT A HELYED - LEGFRISEBB HÍREK, KÉPEK, CIKKEK!    *****    Karácsonyra szép AJÁNDÉK egy Személyre szóló asztrológiai elemzés! Kinyomtatva és bekötve örök emlék marad!    *****    ***MUNKALEHETÕSÉG!*** Új cég, új lehetõség, ingyenes regisztráció! Ugye tudod, mit jelent elsõk között lenni...?!    *****    A legfrissebb videojátékokról olvashatsz híreket! Elemezzük a Call of Duty sorozat legújabb részét World War II    *****    A RENDKÍVÜLI horoszkóp akciók Karácsonyig tartanak,most rendelj saját illetve szeretteid részére elemzéseket. Kattints